De Boord Computer Taxi (BCT) registreert digitaal de pauzes, rust- en arbeidstijden van de taxichauffeur en registreert de kilometers. Dit werd voorheen gedaan door het met de hand invullen van werkmappen en rittenstaten. Sinds 1 februari 2015 moet elke taxi een BCT ingebouwd hebben. Er zijn drie leveranciers die zijn goedgekeurd voor het leveren van een BCT. Dat zijn Cabman, Taxitronic en Quipment.
De BCT is een middel om taxivervoer betrouwbaarder te maken. Het draagt bij aan een eerlijke concurrentie, levert minder papierwerk op, vermindert de toezichtlast van de overheid, vergroot inzicht in veiligheid en biedt meer duidelijkheid voor de klant.
De BCT is vooral ontwikkeld om af te kunnen stappen van de handmatige registratie in werkmappen en rittenstaten, vooral voor de controle op arbeids- en rusttijden. ILT controleert op aanwezigheid van een geactiveerde BCT, het gebruik er van en of je voldoet aan de arbeids- en rusttijden regels. ILT leest daarvoor bijvoorbeeld de BCT’s uit. Dat kan langs de weg gebeuren of tijdens een bedrijfscontrole. Maar ook via deskhandhaving, waarbij ze vragen BCT data aan te leveren. Bovendien mag de Belastingdienst ook vragen om de rit gegevens uit de BCT. Immers, je moet als ondernemer een sluitende km-registratie per taxi hebben en je omzetten en andere financiële zaken verantwoorden. De informatie van de BCT kan daarvoor gebruikt worden.
De BCT opereert naast de taxameter (als je deze ook in je taxi hebt), maar mag hier ook aan worden gekoppeld (geïntegreerd).
De BCT moet bediend worden door taxichauffeurs. Daarvoor heb je de chauffeurskaart voor nodig. Op de site van Kiwa Register vind je meer informatie over de verschillende kaarten die er zijn voor de BCT en verwijzingen naar de bijbehorende wet- en regelgeving.
Op deze site vind je onder FAQ (veelgestelde vragen) diverse informatie en adviezen over de werking en bediening van de BCT. ILT heeft een praktische folder gemaakt waarin ook meer informatie te vinden is over het gebruik van de BCT en de arbeids- en rusttijden.
Opvolger BCT
Momenteel wordt gewerkt aan de opvolger van de BCT, de CDT, de Centrale Database Taxivervoer. De aanpassingen in de wetgeving die dit mogelijk moeten maken zijn nog niet bekend, maar er wordt door ILT wel gewerkt aan de invoering. Het streven is de nieuwe CDT in te laten gaan per 1 januari 2024 met een overgangstermijn tot 2028. Zo zijn er informatie bijeenkomsten van leveranciers, is er overleg met de branche en worden praktijktoetsen uitgevoerd. Meer informatie is te vinden op de site van ILT.