Ondernemer FAQ

Waar kan ik vinden welke taxiondernemers er zijn?

Via de website van Kiwa Register is een overzicht terug te vinden van alle bedrijven in Nederland die een taxivergunning hebben.

Mag ik een vaste ritprijs afspreken met een klant?

Dat mag, ook als de vaste prijs hoger uitvalt dan de ritprijs volgens de meter. Echter, het mag alleen als voorafgaand aan de rit deze vaste prijsafspraak is gemaakt en de klant er dus bewust zelf voor heeft gekozen.

Mag je zelf bepalen welke tarieven je gebruikt?

Dat hangt er van af: in welk deel van de taximarkt ben je actief ? In de zogenaamde opstapmarkt (werken vanaf een standplaats of klanten meenemen die op straat hun hand opsteken voor een taxi) geldt de maximum tariefstructuur. Bekijk de inhoud daarvan eens goed via deze site, onder bijvoorbeeld Ondernemer of Chauffeur waar je meer uitleg vindt over de taxitarieven en in welk deel van de markt wat wel en niet geldt.

Via de volgende link vind je een documentje met nog een aantal Q&A die over tarieven gaan (met name over de maximum tarieven die in de opstapmarkt gelden).

Wat is er nodig om taxiondernemer te worden?

Een inschrijving bij de KvK en een Verklaring omtrent Gedrag (VOG). Daarmee kun je via Kiwa Register een ondernemersvergunningaanvragen.

Hoe zit het met leasen van een taxi? En wie moet dan een taxivergunning hebben?

Bij ‘Operational lease’ kan de auto op naam van de leasemaatschappij geregistreerd worden. Die hoeft geen taxivergunning te hebben, maar er moet dan wel een ‘verklaring gezamenlijk gebruik’ ingevuld worden: klik hier om die verklaring te vinden.

Bij ‘Financial lease’ staat de auto op naam van de taxiondernemer – qua vergunning dus geen bijzonderheden. De leasemaatschappij hoeft geen taxivergunning te hebben.

Continue screening op de VOG: hoe werkt dat en wie krijgt eventueel een boete?

Er wordt na het behalen van de chauffeurskaart op de achtergrond telkens  gecontroleerd of de chauffeur geen aantekening heeft gekregen op de VOG. Hoe werkt dat?

ILT maakt onderscheid in:

  • SCHORSING: In dat geval schorst ILT met onmiddellijke ingang de kaart waardoor de chauffeur geen taxivervoer mag verrichten. Dit betreft ernstige feiten (misdrijven) en ernstige verkeersdelicten.
  • INTREKKING: Via het proces CST (Continue Screening Taxi) ontvangt ILT maandelijks een lijst van COVOG met chauffeurs welke geen recht meer hebben op VOG Taxi maar wel nog geldige BCT-kaart bezitten. In die gevallen verzoekt ILT KIWA de kaart in te trekken. Dit kan enige tijd duren i.v.m. de inzet van rechtsmiddelen(beroep/bezwaar)

De kaart wordt niet in beslag genomen maar er geldt wel een inleverplicht van de kaarthouder bij schorsing/intrekking. ILT of politie neemt de kaart in namens de minister.

De chauffeur ontvangt per beschikking een intrekking- of schorsingsbesluit. Waar mogelijk informeert ILT de werkgever dat werknemer niet beschikt over geldige BCT-kaart. In zeer veel gevallen blijft echter ongewis of en wie werkgever is. ILT gaat niet proactief op zoek. De regelgeving AVG en de AP kennen de persoon veel bescherming toe.

Als een loondienstchauffeur niks kenbaar maakt en op de BSN verder rijdt, loopt dan de werkgever ook een risico dat deze bij controle een boete krijgt, of alleen de chauffeur ?

De bekeuring aan de werkgever is optioneel. Vervoerder wordt alleen beboet indien hij in zijn plicht verzaakt. In veel gevallen is de bestuurder ook de vervoerder overigens.

Zorg als werkgever/ondernemer dat je je zorgsysteem zo goed mogelijk afstemt op de risico’s in je bedrijf en blijf hierin proactief. Leg alles goed vast.

In die gevallen waar je als bedrijf als ‘normadressaat of verdachte’ wordt aangemerkt maak dan gebruik van je rechtsmiddelen en beroep je op ‘bemamitoe’ (arbeidstijden) of op juist uitgevoerde zorgplicht (bv. chauffeurskaart).  In beide gevallen kun je met een goed uitgevoerd zorgsysteem dan je punt maken. Uiteraard heeft de rechter het laatste woord.

Hoe zit het met scootmobielen in de taxibus?

Passagiers mogen in geen geval in hun scootmobiel vervoerd worden; zij dienen plaats te nemen op een reguliere passagiersplaats in de taxi. De passagier van de scootmobiel wordt geacht zelf in te kunnen stappen, eventueel met hulp van de chauffeur. De scootmobiel kan mee als bagage, maar alleen als hij naar het oordeel van de chauffeur goed vastgezet kan worden. Als niet aan deze voorwaarden kan worden voldaan, dan zal een rit geweigerd moeten worden.

In de Code VVR (Veilig Vervoer van Rolsstoelgebruikers) staat een en ander uitgebreider beschreven. Klik hier voor meer informatie over de scootmobiel in de Code VVR.

Is het mogelijk om liggend vervoerd te worden in een taxi en gelden daarvoor dan speciale eisen?

Het is wettelijk gezien toegestaan om personen liggend te vervoeren. Daarvoor gelden wel de volgende voorwaarden:

  • Er is geen sprake van een medische indicatie voor ambulancezorg.
  • Er is geen sprake van een medische urgentie voor het vervoer.
  • De cliënt heeft tijdens het vervoer geen medische of verpleegkundige zorg nodig.

Op initiatief van KNV Zorgvervoer en Taxi is in 2022 een Stichting Liggend Zorgvervoer in het leven geroepen die een ‘Kwaliteitskader Liggend Zorgvervoer’ voorbereidt. Daarin komt uitgebreid te staan wat er verwacht mag worden van dienstverleners van liggend zorgvervoer.

Binnenkort gaat een chauffeur van mijn naar het buitenland. Moet ik daar melding van maken ivm de minimumloon regels die gelden in Duitsland?

Heeft u wel eens taxiritten naar Duitsland ? Dan is de volgende informatie voor u van belang!

Ondernemers die personen vervoeren in Duitsland dienen hun personeel volgens de Duitse
minimumloonnormen te betalen. Dit is vastgelegd in de Mindestlohngesetz (vaak afgekort tot
MiLoG). De verplichting geldt voor alle soorten van vervoer, behalve transitovervoer.

Meer informatie is hier te vinden.

 

Wat moet wel of niet wettelijk verplicht worden aangepast op je taxivergunning als er iets wijzigt in je bedrijf (bijvoorbeeld het bedrijfsadres, de naam van het bedrijf of de samenstelling van het bedrijf verandert) ?

Als je eenmaal een taxiondernemer bent en een taxivergunning hebt gekregen van Kiwa register, wordt elke 5 jaar opnieuw getoetst of je nog aan de voorwaarden van de vergunning voldoet.

Het kan zijn dat er tussendoor iets wijzigt in je bedrijf, misschien een andere bedrijfsnaam, of een nieuwe vennoot die er bij komt. Of je bedrijfsadres wijzigt. In sommige gevallen is het nodig dat je zo’n wijziging (vormvrij) doorgeeft aan Kiwa, in andere gevallen is het nodig dat je je formele taxivergunning ook laat aanpassen (en daarvoor dan ook kosten maakt).

Hieronder proberen we op hoofdlijnen uit te leggen wat wel en niet nodig is in welke situatie. Meer informatie kun je hier vinden: Wijziging vergunning | Kiwa Register.

De eerste vraag is: welke rechtsvorm heeft je bedrijf ? Is het bijv. een eenmanszaak of is het een BV ? Het kan namelijk uitmaken of je iets wel moet laten wijzigen op je vergunning of niet.

Kijk hier voor het stroomschema.

Klik hier voor de folder van iLT

Mag ik als ondernemer een dashcam gebruiken om vast te leggen wat er in en om mijn taxi gebeurt ?

Daar is niet eenvoudig een ‘ja’ of ‘nee’ op te geven. Formeel mag het, maar zijn er regels te volgen, waardoor het praktisch niet altijd heel gemakkelijk is. En ook aan het gebruik van de beelden zijn voorwaarden verbonden. Wat hierbij vooral van belang is: is er sprake van een gerechtvaardigd belang en hoe worden de privacy regels in acht genomen ? Is de camera alleen naar buiten gericht of worden chauffeur en/of passagiers ook gefilmd ? Via de deze link vind je meer informatie over het wel of niet mogen gebruiken van de camera in de taxi.

 

Mag je de taxi privé gebruiken als je nog op blauwe kentekenplaten wacht ?

De ondernemer heeft het voertuig al laten keuren voor taxi bij de RDW. Dan moet er nog een paar dagen gewacht worden op de brief waarmee er blauwe kentekenplaten gemaakt kunnen worden. Mag je tussen het moment van de keuring en het moment dat de blauwe platen erop zitten het voertuig wel gewoon gebruiken?

Het antwoord is NEE: in de permanente eisen staat namelijk beschreven dan een personenauto moet zijn voorzien van de juiste kentekenplaten. Voor een voertuig dat als taxi geregistreerd staat zijn dit de lichtblauwe, retro reflecterende, kentekenplaten. Dus kun je het voertuig zowel privé als voor taxivervoer niet gebruiken.

Als het voertuig dus is gekeurd als taxi, staat deze als zodanig geregistreerd en mag deze alleen gebruikt worden met de juiste – lichtblauwe, retro reflecterende –  kentekenplaten.

Wat moet ik doen bij een datalek ?

Helaas komen datalekken tegenwoordig vaker voor. Dat heeft onder meer te maken met de hoge mate van automatisering en de grote hoeveelheden data die daarmee gepaard gaan. Ook in de taxisector. Een datalek kan zich ook in jouw organisatie voordoen. Of bijvoorbeeld bij een leverancier. Omdat elke situatie anders is en er bijvoorbeeld ook verschillende contractuele afspraken gelden, kan geen algemeen advies gegeven worden over hoe er dan gehandeld moet worden.

De Autoriteit Persoonsgegevens heeft een handig stappenplan opgesteld. Het is raadzaam om daar kennis van te nemen. Dat kan via deze link.

Welke privacy wetgeving geldt er in Nederland ?

Sinds 25 mei 2018 is de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) van toepassing. Dat betekent dat in de hele Europese Unie (EU) dezelfde privacywetgeving geldt. Daarmee krijgen mensen meer en sterkere privacy rechten. En gelden voor organisaties meer verplichtingen om zorgvuldig met persoonsgegevens om te gaan. Het maakt niet uit of je een groot of klein bedrijf hebt, dezelfde regels gelden.

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) houdt toezicht op naleving van de privacy wetgeving. Maar heeft ook veel informatie beschikbaar over welke regels er zijn en waar je aan moet denken. Voor ondernemers is een aparte webpagina beschikbaar op de site van AP: AVG voor ondernemers.

Meer informatie vind je dus ook op de site van de Autoriteit Persoonsgegevens, door hier te klikken.

Laatste nieuws in je inbox?

Oeps! We konden je formulier niet vinden.

Heb je nog vragen?

Subscribe

Loading